Otyłość a stres

Żyjemy w czasach, w których poziom stresu jest bardzo wysoki. Na pierwszym miejscu występuje stres zawodowy. Konsekwencje stresu mogą być bardzo poważne. Może prowadzić do wielu chorób związanych z nadciśnieniem oraz do ogólnego rozregulowania organizmu i naszej psychiki. Stres powoduje napięcia często skierowane do wewnątrz, które w konsekwencji mogą doprowadzić do nerwic, depresji, przewlekłego zmęczenia, problemów ze snem, braku satysfakcjo życiowej. Może być on również przyczyną myśli samobójczych.

Jedną z konsekwencji stresu jest również „zajadanie emocji”. Polacy coraz częściej sięgają po słodycze w momentach silnego stresu. Jedzenie ma w sobie szczególną moc – uspokaja, odpręża, daje pocieszenie. Te pozytywne skojarzenia powstają w nas już w pierwszych dniach naszego życia, kiedy to mama uspokajała nas tuląc do piersi z której płynęło mleko lub dając butelkę. Później często rodzice wynagradzali nas za pozytywne działanie dając słodycze. W ten sposób utrwala się w nas mechanizm skojarzenia: słodycze = nagroda. W dorosłym życiu często powtarzamy te wzorce. W momentach silnego stresu nasz organizm ma tendencje do regresowania się, czego efektem jest wyłączenie mechanizmów racjonalnego myślenia i kontroli. W wielu sytuacjach brak nam świadomości, że dopadł nas stres, a sygnały z ciała błędnie interpretujemy jako głód. W tych trudnych sytuacjach sięgamy do sposobów, które znamy i które dają chwilową ulgę – zajadamy.

Niestety w taki sposób wpadamy w błędne koło. To uczucie sytości pomaga nam chwilowo rozładować napięcie związane z emocjami takimi jak np. smutek, lęk, osamotnienie. Niestety ten mechanizm w konsekwencji uzależnia nas od jedzenia, co może prowadzić do otyłości i z każdym kilogramem jest nam się trudniej zatrzymać.

Nie da się pozbyć stresu i też nie o to chodzi! Stres motywuje nas też do działania, sprzyja rozwojowi, popycha do przodu. Jego nadmiar niestety może mieć bardzo negatywne skutki. Dlatego musimy nauczyć się słuchać swojego organizmu, rozpoznawać stany lękowe i znaleźć swój własny sposób na radzenie sobie w sytuacjach stresowych.

Agnieszka Czubak