Jak świadomy spacer w lesie może Cię uzdrowić.

Życie na świeżym powietrzu większości z nas polega na chodzeniu do pracy, na zakupy i do auta. Niestety w dzisiejszych czasach 90% czasu spędzamy w pomieszczeniach. W rezultacie stajemy się coraz bardziej oderwani od natury i jej potencjału uzdrawiania. Shinrin-Yoku to japoński termin („shinrin” to „las”, a „yoku”-„kąpiel”) jest oficjalnie uznaną terapią w Japonii. W rzeczywistości jest to ważna część krajowego programu opieki zdrowotnej. Mieszkańcy Japonii od wielu lat biorą „kąpiele leśne”, aby znaleźć spokój, regenerację, być zdrowszym i szczęśliwszym. Przebywanie wśród drzew staje się na świecie uznaną formą terapii.

Kąpiel w lesie oznacza spacerowanie wśród drzew i chłonięcie wszystkimi zmysłami. Uzdrawiają nas dźwięki, leczy otaczająca nas zieleń i fitoncydy uwalnianie przez drzewa. Więź z przyrodą jest w nas głęboko zakorzeniona. Udowodniono, że kąpiele leśne mają potężne korzyści dla zdrowia psychicznego i fizycznego. Obniżają poziom stresu, pobudzają układ odpornościowy, przyspieszają wyzdrowienie, zwiększają energię życiową, koncentrację, kreatywność.

Jak zacząć?

Nawet pojedyncza wycieczka po lesie może pomóc spowolnić i zrelaksować ciało i umysł, ale badania sugerują, że należy „kąpać się w lesie” co 1-2 tygodnie, aby w pełni cieszyć się korzyściami zdrowotnymi. Japończycy wykorzystują specjalnie wyznaczone lasy i szlaki terapeutyczne do uprawiania Shinrin-Yoku, ale zasadniczo można kąpać się w lesie w dowolnym obszarze zalesionym.

  • Możesz wziąć kąpiel w lesie w samotności, możesz też pójść z innymi, jeśli poczujesz się bardziej komfortowo, jednak nie rozmawiaj tylko słuchaj odgłosów śpiewu ptaków, szelestu liści na wietrze i szumu lasu.
  • Zostaw swój telefon w domu lub przynajmniej upewnij się, że jest wyłączony podczas leśnej wycieczki.
  • Zostaw aparat fotograficzny, odtwarzacz muzyki i inne rzeczy, które mogą Cię rozpraszać.
  • Bądź obecny, doświadczaj, skoncentruj się na tym co widzisz i słyszysz.
  • Poczuj zapach drzew i ziemi, dotyk światła słonecznego na skórze.
  • Skup się na chwili obecnej (Tu i teraz)
  • Zwolnij, zapomnij o czasie.
  • Znajdź miejsce w którym możesz usiąść – na trawie lub pod drzewem.
  • Poczuj się, oddychaj. Przestań myśleć, zacznij z każdym oddechem czuć. Niech z każdym wydechem myśli będzie coraz mniej.
  • Zapytaj się jak się czujesz. Jeżeli jesteś chory, zobrazuj chorobę i wyobraź sobie jak staje się z każdym oddechem coraz słabsza i powoli opuszcza Cię, a ty stajesz się zdrowszy i silniejszy.
  • Spędź kilka godzin w lesie i pozwól, by zadziałał.

Sebastian Zboiński

Badania:

Japońscy naukowcy z Uniwersytetu Chiba udowodnili, że już 15-minutowy spacer w lesie spowodował 16-procentowy spadek poziomu kortyzolu, hormonu stresu, 2-procentowy spadek ciśnienia krwi i 4-procentowy spadek tętna w porównaniu z takim samym czasem spędzonym w centrum miasta. Skutki uboczne stresu jak bezsenność, depresja lub wysokie ciśnienie krwi, mogą być wyleczone nie przez podróż do lekarza, ale przez regularne spacery w lesie.

Tekst w oparciu o www.rituals.com/pl-pl/mag-rituality-shinrin-yoku-japan.html